Långtur

Sedan vi tankat bilen stannar vi till på Kulturmagasinet och jag skyndar mej in på biblioteket. Försöker förtvivlat att få den automatiska återlämningen att fungera. Men hur jag än gör så vill det sig inte. Till sist ber jag personalen om hjälp. Det tar inte så många sekunder för henne att konstatera att jag försöker lämna tillbaka en av mina egna ljudböcker... *he he* Det går inte. Jag springer tillbaka ut till bilen, byter låda och kilar tillbaka in igen. Den här gången går det så mycket bättre... *S*

Lånar en ny bok att lyssna på för nu drar vi iväg på det som Sture kallar "långstyrning".

Boken jag lånat är författad av Jo Nesbö och precis som jag anade så är den riktigt äckligt otäckt skriven. Obehagligt ingående beskrivningar av saker som gör ont får skinnet att knottra sej och jag ångrar mej nästan. Vi kunde ju lyssnat på nåt lite trevligare, kanske? Men spännande är det.

Vi stannar till vid Bölesjöns rastplats och solen är alldeles ljuvlig. Ett stackars barn har kastat av sig skorna, långt upp på snön och där fick de tydligen ligga kvar. En fin hemstickad raggsocka ligger strax intill. Konstigt.

Efter några små inköp i Härnösand drar vi vidare till Örnsköldsvik, där det står en dragspelande gatumusikant på gatan och försöker blidka förbipasserande att slänga en slant i kartongen. Det lyckas tyvärr inte så väl. 

Inspirerad av Hillevis stadspromenader på sista tiden fotar även jag ett fint gammalt hus. I källarvåningen ligger någon typ av intrednings-second-hand-butik. Och strax intill entrén har innehavaren satt upp en skylt riktad till alla hundägare, där hon vädjar om att man ALDRIG (skrivet med stora, feta bokstäver) ska rasta sin hund mot hennes butik. Och det kan man väl tycka vore en självklarhet, men tydligen inte?

I Ö-vik inmundigar vi varsin macka från Subway innan vi styr kosan hemåt igen.

 I Timrå stannar vi till så att jag kan byta ut mitt busskort. De har precis talat om på radion att det varit totalt kaos vid busskortsbytarställena idag med långa, långa köer och system som inte alls velat fungera. När jag kommer dit är köerna avbetade och systemen behagar fungera just som de ska, så bytet går snabbt och smidigt.

Kilar in på Dollarstore och köper nya läsglasögon till Sture. Och ett megastort tuggben till Ida. Och lite annat smått krafs.

Och nu är jag sååååå trött på shopping att jag inte vill se en enda affär på flera veckor. Puh.

Kommentarer

  1. Haha, "långstyrning", var uttrycket, ja! Och det var det ju verkligen. Sen är det ju för väl att någon försöker sponsra biblan - de har det inte så lätt nuförtiden… haha, igen.

    Mmm, hus kan vara fina, de - härlig form och färg på fönsterfodren på huset. Och kissar in i second hand-butiker, det var det väl bara Embla som gjorde…

    Har också läst/lyssnat en del på Jo Nesb ø och hans Harry Hole. Som du säger spännande och otäck - lite för otäck för mig.

    Tur du hade med busskortet - det verkar vara ett enda elände med biljetter vare sig det är riktiga eller sms-doningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände mej liiiite dum där jag stod och tryckte och tryckte och till och med bytte dataskärm för att få lämna tillbaka min egen bok... *S*

      Nu åker jag ju buss ytterst sällan, men om det någon gång skulle hända så är det ju fiffigt att ha ett busskort. Det var bilder i tidningen idag, på den jättejättejättelånga kön av stackars människor som ville byta kort. Det var nog rätt bra att jag väntade till kvällen iallafall!

      Idag håller jag tummarna för dej, Hillevi!

      Radera
  2. Tack än en gång för det fina kortet!! Det är helt underbart!!
    Nu har det gått några dagar se jag var här... igen då! Så trevligt att få följa med på en liten resa så pass långt norrut!! Hillevi kan inspirera hon! Det är bara min kamera som fortfarande grymtar i vintersömnen!
    Haha... lämna tillbaka egna böcker... det var väldigt generöst det! Tur att datorn protesterade!
    Ha en skön helg och kli till Ida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes aningen korkat att stå där och ondgöra sej över maskinen som "inte funkade"... *S*

      Kortet, ja, det är ju alltid lite kul att få post. Annat än räkningar och sånt. Och lite uppmuntran tror jag att ni behöver där i det gula huset i Uppland!

      Radera

Skicka en kommentar