I stan... och hål på hunden(!)

Varning! Längst ner i det här inlägget finns en otrevlig bild. Är du lite känslig så titta inte!

Hussen skulle till tandläkaren för att dra ut en visdomstand idag på morgonen. Ida och jag följde med så långt som till parkeringen utanför. Därifrån tog vi oss en promenad till...

 ... Skönsberg, där vi lämnade några chokladkort, som skulle skickas som julklappar idag. Tur att jag hann få dem klara i tid!

Ida tycker att det här är ganska lattjo, vi möter folk och hundar (tre stycken!) och hon sköter sig exemplariskt. Det är mycket att lukta på, annat än sånt som finns i skogarna här hemma. Spännande och kul.

Morgonljuset gör stan riktigt vacker.

Vacker är dock ett adjektiv som jag inte väljer att använda om Idas nacke just idag. Det har gått hål på den! Sedan flera veckor har hon ett annat, mycket mycket mycket mindre hål på höger sida på kroppen. Det har varat sig lite, som en finne ungefär.

För ett tag sedan fick hon en ny knuta i nacken. Ja, hon har ju lite fettknölar och knutor både här och där på kroppen och jag försöker att låta bli att bekymra mej så mycket över det. Själv är hon ju förstås helt obekymrad. Men plopp! Så blev den lite större häromdagen, den lilla ärtan i nacken, och i morse märkte jag att den vätskade sig och när jag rotade runt lite, klippte bort lite päls och klämde lite... så var den som en riktigt stor och rejäl finne. Urk.

Varför går det hål på hunden? Som sagt var, jag försöker att inte bekymra mej så mycket, men det här känns inte riktigt bra. Jag tvättade rent i morse, men nu är det hur geggigt som helst igen.

Pigg och glad är hon ändå. Lite smått galen, till och med. Ville busa och leka och knycka mina vantar idag. Hoppar och skuttar och ser inte ut att må dåligt alls.

Jaja... jag ska väl inte hetsa upp mej, men...

Kommentarer

  1. Nej, inte ska du hetsa upp dig alls. Det där är väl bara ett aterom, en infekterad talgkörtel. Lite omysig men ofarlig.

    Annorlunda promenader är bra promenader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, du har alldeles säkert rätt. Men du vet ju hurdan jag är... och hål på hunden ska det inte vara. Ju. Hets, hets! *S*

      Radera
  2. Määähhh!!! Antibiotika hjälper men bara tillfälligt. Pluttra i lite jodopax eller något och stå ut, vettja! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå. Jag gör det. Jag är inte så mycket för att rota väldigt i sår och sånt, men nog kan jag hålla lite rent när det ser ut såhär. Antagligen sköter det sig själv bäst.

      Men som sagt var.. du vet ju hurdan jag är när det gäller Ida Gull-Fia?!!!

      Radera
  3. Hål i hunden... näe vet du vad!! Men jag tror allt att Hillevi har rätt... du behöver inte gå upp i limningen! Sköt om det bara och hål det rent. Och... på med en jättetratt... så klart!! :D Nä... jag skojar bara!
    Såna femöringsstora, platta "knappar" har Märta också lite varstans på sin pälskostym, men dem ignorerar jag.De hör till på en gammal dam! Vi får allt vårda våra gamla damer!
    Kram och kli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också att låta bli att tänka så mycket på alla små knölar som sitter här och där på gammelhunden.

      Just det här hålet sitter väldigt bra till. Precis mitt uppe i nacken, finns inte en chans i världen att Ida ska kunna komma åt att slicka där. Bra så!

      Ta hand om er!

      Radera
  4. Jag hade "spammat" här med en kommentar till men den försvann visst. Ville bara säga att du har så rätt - de där såren sköter sig allra bäst själva utom på högsommaren kanske. Fast det är ju lite svårt att låta bli dem! Embla hade också sådana emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren fick jag på mail, men här syns den inte.
      Jo, det kan vara lite svårt att låta bli... Får väl se hur det här utvecklar sej. Förmodligen är jag bara som vanligt, lite hyperöverkänslig när det gäller Ida *S*

      Radera
  5. Hej Cornelia!
    Håll såret rent bara så ordnar det sig:) Äldre hundar får ju sånt. Men jag förstår att du blir orolig, det skulle jag också vara. Tur att den sitter på nacken så hon inte behöver de där träliga trattarna. Kul för Ida att få en promenad i stan:))
    Vacker bild på stan:))
    Nu håller vi tummarna att Idas sår läker bra:))

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Mira har också fettknölar och ibland får jag panik när jag känner lite extra på dem. Hon är också en gammal dam men inte är det roligt. Det gäller att stoppa huvudet i sanden och blunda...

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag för det mesta. Låtsas som om ingenting... men det här såg så läskigt ut...

      Radera

Skicka en kommentar