Tyg och lite väder

TRÖST FÖR EN TYGSAMLARE

Tyg isolerar skåpet där det förvaras. 
Tygköp håller konjunkturen igång.

Tygköp är billigare och roligare än psykoterapi.

Tyg behöver inte förvaras i kylskåp och inte
tillagas för att njutas av.

Tyg behöver inte matas, snytas, bytas
på eller motioneras.

Tygköp är inte omoraliskt, olagligt
eller fetmande.

Tyg lugnar nerverna och tillfredsställer själen.

Tyg är bra för att täcka tidigare tomma ytor, t ex
strykbrädan, matrumsbordet, gästrummet... 

Tyg tillfredsställer din längtan efter skönhet
och inspiration åtminstone fyra gånger;
när du köper det, när du tittar på det, när du syr
av det och när du använder den fantastiska sak
det blev till sist.

Tyg är oftast billigare än bildelar, båtprylar,
golfartiklar och fiskedon.

Den som har mest tyg vinner !

Du får köpa mer tyg - det är du värd ! 

Och med de orden vill jag visa er vad jag faktiskt köpte idag (ja, jag var ute på shopping idag IGEN! men det var inte planlöst eller impulsivt, utan helt planerat).

Eller... planerat var det röda tyget, som ska bli till julgardiner (Mellansjö) och som jag var säker på att jag skulle hitta till bra pris hos Ohlssons tyger så här efter jul. 50% rabatt, så med tråd kostade kalaset till två fönster 123 kronor. Alldeles lagom, eller hur.

Den prickiga fleecebiten fick följa med ändå, bara. Blev så sugen att klippa och sy mej ett par vantar, eller två. Ska bara leta reda på det utmärkta mönstret först.

Måste bara visa hur det kan se ut på våra skogsstigar just nu. Det är helt fantastiskt skönt att gå på barmark, som här.

Men bitvis ser det förstås ut såhär. Och det är alls icke lika kul och skönt att promenera på, även om man har broddar (vilket jag givetvis har).

Ett och annat omkullfallet träd ligger det över stigen också. Det märkliga röda ljuset kommer från min vante, tror jag, som jag råkade hålla i hörnet nere till vänster, när jag tog bilden.

Som jämförelse vill jag visa den här bilden, som är från nyårsafton förra året. Då såg det ut såhär i Mellansjö och vi tyckte att det var ganska lite snö *S* Men sol var det då också, härligt!

Kommentarer

  1. Domherrarna är söta (den svarta också!) men i övrigt håller jag inte med på en enda punkt. Tyger och jag är inte så kompatibla om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

    Här finns ingen is kvar på stigarna och det är ju tur för jag har inga broddar som passar till de breda lufsstövlarna jag klafsar fram i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyg, och papper, är så härligt, men vi är ju alla olika... *S* Det finns fördelar med att inte vara en tygsamlare också, säkert!

      Så himla skönt med isfria stigar, det skulle jag också vilja ha till 100% Här varierar det väldeliga. Jag hade planer på att kanske kunna lufsa i lite snabbare takt, men så länge det är så mycket is så vågar jag bara inte. Eller, det går helt enkelt inte. Jag har fullt sjå att ta mej fram ändå.

      Gott nytt år!

      Radera
  2. Men, vilken tråkig kommentar jag åstadkom! Härligt väder hade vi båda och jag är förstås djupt imponerad över allt som du och t ex Bibbi kan åstadkomma av tyg! Och så önskar jag er förstås ett Underbart Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är väl aldrig någonsin tråkig, Hillevi! Alls icke. Jag är så glad att du tittar in här och lämnar ett spår efter dej.
      Jag vill också att du får ett helt underbart nytt år, inget år kan väl ändå bli sämre än det du har haft!
      Kram på dej!

      Radera
  3. Hej Cornelia!
    Mycket vackert domherre tyg du shoppade, jag älskar ju domherrar:) Det kommer att bli sååå fint i Mellansjö
    tills nästa jul:)) Fleece vantar som är så varmt och gott:) Hoppas du hittar nåt bra mönster:)) Vilken härlig
    berättelse om tyget och faktiskt alldeles sant:) Själv är jag väl inte så duktig på att sy, men älskar vackra gardiner, kuddar och plädar och inte minst alla vackra kläder som finns:))) Så visst är vi värda mer tyg;))

    Ser att ni också inte har någon snö. Men den där isgången såg inte rolig ut och så är den ju livsfarlig!
    Vacker bild på Ida och snön:))

    Nu hoppas jag ni får en fin kväll:))
    Gott Nytt År på dig vännen:))

    Nyårskramar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mönster har jag sedan många år tillbaka... och hör och häpna! det låg faktiskt just där jag trodde att jag hade lagt det. Sensation! *S* Så nu är första paret vantar sydda och finns i ett inlägg längre upp *pekar*.

      Dags att sätta saxen i domherretyget nu!

      Nyårskvällen var lugn och skön och helt fyrverkerifri. Hoppas att ni också hade det bra!

      Radera

Skicka en kommentar