Nu ska de dö!

Känner mej mordisk idag. Nu har musj*vlarna flyttat upp från källaren (där jag i och för sej inte heller gillar att de bor, men...) och in i skåpet under vasken i köket. Där vill jag verkligen inte alls ha dem, så vi tar en tur till Granngården och inhandlar musfällor. Jag köper de där fyra som har en mus stämplat på sej. Så bra, då fattar kanske mössen att de ska gå dit, eller??? Dessutom står det "greenline" på dem. Vad betyder det? Att träet är ekologiskt eller att mössen dör utan gift eller miljöpåverkan, eller VAD?!

Den andra varianten kallas SuperCat och den lät jag försäljaren lura på mej. Den är betad från början med nåt som kallas "organiskt", helt inneslutet i fällan. Man knäpper sen upp den, som en tvättklämma ungefär, därbak och då ramlar den döda musen ur fällan av sig själv, utan att man behöver ta i den. Det är ju rätt trevligt. Inte för musen, men för den som ska tömma fällan. Det vill säga Sture. Jag tycker det är så himla hemskt sorgligt med dödade möss.

Men jag vill inte ha dem här levande heller, som sagt var.

När jag varit iväg med hinken till komposten och springer in med den igen och passar på att hämta kameran för att Ida och jag ska gå ut... ja, då ligger nämnda hund såhär stiligt på gräsmattan (som är under snön, alltså) och väntar på mej när jag kommer ut igen. Jag langar genast fram kameran, såklart. Finaste..!

Sen går vi en sväng i regnet. Jo, det regnar som bara den, hela dagen. Nionde februari, snön ligger, men det regnar och är plusgrader. Känns som vår, men så väl kan det ju ändå inte vara. Det kommer garanterat mera snö och vinter, men jag är glad så länge det här varar.

På kvällen tog jag mej en tur till badhuset igen. I mitt friskvårdskort, som jag får av kommunen för att jag jobbar åt dem, ingår det både fritt bad, tillgång till gym OCH gruppträningspass. Jag fick för mej att jag ville prova vattengympa och infann mej i lagom tid till det som skulle vara ikväll. Fast det visade sej att vattengympan varannan vecka ersätts av vattenspinning. Jag vet inte exakt vad skillnaden är, men tjejen i kassan påstod med bestämdhet att jag säkert skulle "klara det", så jag hängde på, bara.

Och hör och häpna! Det var faktiskt riktigt kul. Säkert kommer jag att ha lite träningsvärk här och där i muskler som jag inte använder annars, men det är ju bara rätt gott att känna. Efteråt serverades dryck och frukt, men jag hade bestämt skjuts med Sture så tajt med tiden att jag inte hann med nåt sånt. Men nu vet jag till en annan gång, för jo, jag tror att det blir fler gånger!

Kommentarer

  1. Ja, möss är ett probem. Här har jag fått iväg dem men värre är det hemmadärborta.

    Den bilden på Ida får du vara rädd om - fantastiskt fin!

    Här har det också regnat hela dagen och det är inte mycket snö kvar men halt. Tack för boktipset, läser Djävulsstjärnan nu och den är verkligen spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva att vi klippte luggen igår... eller om det var i förrgår, kanske. Häromdagen iallafall. Så ögonen syns så bra och de är ju så vackra! Luggfrisyren är inte "briard-vacker", men praktisk och bra.

      Vi är på sluttampen i boken, vi. Lite äcklig blir den, men inte så som många andra Nesbö-böcker.

      Radera
  2. Men... du fick allt till en jättefin bild på Ida. Hon är snäll hon... som inte vänder bort huvudet när kameran kommer i närheten!
    Möss under diskbänken är lite väl närgånget kan jag också tycka! De kan gott hålla sig utanför husen.
    Kram och kli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör hon ofta, vänder bort huvudet, så jag är glad åt den här där till och med ögonen syns! De vackra, goa, snälla...

      Inte en endaste liten mus har gått i nån fälla, nej nej... inte ännu.

      Radera
  3. Äntligen sitter jag vid datorn och kan kommentera. Läser dina inlägg men det bara krånglar när jag ska kommentera från telefonen och till slut ger jag oftast upp.

    Ladda musfällorna med sötmandel. Ingen liten mus kan motstå den frestelsen.... Tyvärr eller nåt...

    Vi hade tre fina som bodde i vildvinet på vår altan och till slut gick även de mot sitt arma öde. Man kan ju inte ha hur många husdjur som helst.

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Rökt korv ska annars vara oslagbart, har jag fått lära mej. Men vi får väl testa sötmandel för, som jag skrev ovan, ingen mus har ännu gått i nån fälla. Suck. De är inte ens lättlurade den här gången.

      Radera
  4. Hej Cornelia!
    Nä, mössen de ska vara ute. Vi får en och annan under diskbänken vi med. Har en musfälla där. Tycker inte heller det är så kul att ta dö på dem, men vad ska man göra!
    Fotot på Ida är ju sååååå fint:)) Tassarna ser ju enorma ut;) Jag klippte och badade våra vovvar i Fredags.
    Så nu är de så fina och luktar så gott:)
    Här har all snö regnat bort så nu är det slaskigt igen och plusgrader. Men som du skriver, det kommer nog mer snö!
    verkar som att du kommit igång igen med träningen:)) Vattenspinning är kul och bra för kroppen:)

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest päls på tassarna... och ja, de borde klippas och fixas. Får väl göra det nån dag, men "filttofflorna" växer snabbt ut igen.

      Ja, nu är krafterna tillbaka och jag sätter igång mej igen lite smått. Känns bra.

      Ha det fint med dina nybadade vovvar!

      Radera

Skicka en kommentar