Söndag i Mellansjö

Vi börjar dagen med lite barnarbete. Nej, jag skojar bara... Johan vill så gärna hjälpa till att olja altanen och min första tanke är nåt i stil med att "neeeej, det blir bara kladdigt och han förstör sina fina kläder och..." men sen skärpte jag raskt till mej innan jag öppnade munnen och sa just nej. För varför i hela friden ska man säga nej, när JA är ett så mycket mera positivt ord?!

Så, jag sa att "ja, vad snällt av dej! Var bara försiktig så att du inte får olja på kläderna".

Och det gick så bra och det blev så fint, när Johan och morfar jobbade i team.

Själv skurade jag alla ute-stolarna + bordet, så nu kan vi (när vädret tillåter) sitta ute och njuta i sommar. Det var på tiden att allt detta blev gjort, verkligen.

Men arbete kräver väl lite "belöning", så vi drar iväg till Hedsjön, där grabbarna Nordin slänger sig i det våta idag igen. Och detta trots att det är väldigt mycket svalare väder idag än igår. Brrrr! Kyliga vindar och inte skönt alls.

På bilden kommer Emil just upp efter att ha doppat hela sej inklusive huvudet. Jag säger det igen: Brrrrr!!!!

Så värst mycket bad blev det nu inte, men det finns alltid annat man kan roa sej med på en strand. Det självskrivna spelet är tripp trapp trull.

Medan storkillarna bryr sina hjärnor med att flytta pinnar och stenar är Alfred ute på egna strövtåg.

Så småningom tar vi fram och äter upp den medhavda lunchen, vår klassiker pastasallad. Gott, gott. Men fortfarande alldeles för kallt väder. Vi får packa in Alfred i en extra fleecefilt(!).

 Det behövs inte mycket för att roa de här barnen. En brygga blir en slags gunga/studsmatta/språngbräda och de har kungligt kul!

Så blir det hemfärd, först tillbaka till huset i Msjö och senare ända hem till stan. Vi blir bjudna på smarrig grillmiddag på Bågevägen 92, åker sedan och handlar litegrann och är inte hemma förrän rätt sent. Trötta, nöjda. Precis som det ska vara.

Kommentarer

  1. Men ...vad mycket trevligt ni hittar på att roa barnen och er med!! Det är lätt att förstå att alla barnbarn gärna vill vara hos er och ha roligt!

    Tänk vad lite olja kan gör för en altan!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha roligt... eller jobba... eller så är det kanske roligt att jobba?!

      En oljad altan är en mycket bättre altan än en ooljad dito. Det här borde varit gjort för längesedan, som sagt var. Men bättre sent än aldrig.

      Ha det så gott, kära du!

      Radera
  2. En stund på jorden... underbara frihetssommarlovsbilder... bättre kan sommaren och sommarlovet inte bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen lite varmare, tack. Annars är jag nöjd.

      Radera
  3. Ni har det härligt som vanligt!! Jag längtar till midsommarfirande i Mellis :) !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja... elva grader och lite regn, säger yr.no... det känns ju lovande??? *S*

      Men vi kan säkert ha hur trevligt som helst ändå, det är jag övertygad om!

      Radera
  4. Hej Cornelia!
    Sååå gulliga barnbarn ni har som vill hjälpa till:)) Ni är såååå snälla som ställer upp så mycket för dem:))
    Och roligt har ni ju jämt också:)) Jag hoppas själv en dag att få barnbarn att få rå om och mysa med:)
    Tuffa killar som vill bada trots den låga temperaturen!!

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar