Cykelutflykt

Alfred och pappa Olle kommer ut till oss lagom till lunch. De har med sig korv och bröd och sätter genast igång att grilla. Det är fint med sommarväder i september!

Så tar vi, med Olles utmärkta hjälp, och monterar kärran på cykeln och ger oss iväg på en premiärtur. Alfred är något tveksam till att han verkligen ska sitta där bak och föreslår att han iallafall kan gå nerför backen...?

Men jag lovar att cykla jättesakta och stanna direkt om han ropar, så då provar han väl att sitta i kärran då *ler* Och efter ett tag verkar han tycka att det är riktigt kul.

Alfred föreslår att vi ska cykla till Dyket, så det gör vi. Det är ingen som badar, konstaterar han lite förvånad, men jag förklarar att det är lite för kallt i vattnet numera. Jaha, då kan man ju leka i lekparken istället.

Efter en stund lastar vi in pojken igen, spänner fast säkerhetsbältena och stänger luckan noggrannt, "så att inga insekter ska komma i ansiktet".

Nästa delmål är macken i Kvissle, där Alfred väljer sen en "mackaglass", som han dock inte vill äta upp just då, utan ta med sej hem. Så jag satsar på att cykla hem så fort det går, innan glassen hinner smälta...

... men alldeles strax blir det ändrade planer, för Alfred får syn på en lekpark mellan husen och tycker att vi ska stanna där en stund. Sagt och gjort. Det går finemang att äta glass i klätterställningen och sen är det full fart en stund igen.

 Så småningom cyklar vi dock hemåt, men plötsligt skriker Alfred där bak
- Nela, Neeeeelaaaa!!! Stannaaaaaaaaaaaaa!

Jag bromsar, stannar och kliver av och undrar vad det är som är på tok?

- Du kan väl ta en bild av mej?! tycker Alfred.

Ha ha ha! Ja, det är väl klart att jag kan, så då blev den den här sköna bilden av Alfred i cykelkärran *S*

På kvällen bär vi in våra nya sängbottnar, som vi var och inhandlade på förmiddagen. Smart att de numera är i något mer smutstålig färg. En av de gamla var helt utsliten, så att fjädrarna stack upp i mitten(!), så det var verkligen välbehövligt med nya. Bäddmadrass (vi vill ha en stor, så vi slipper skarv i mitten) ingick i priset också, så nu är det verkligen nytt och fräsch i sängen, härligt.

När vi ändå var i shoppartagen och hade 10% rabatt på hela köpet och när det dessutom var rejäl rabatt på just precis ett sånt soffbord som jag länge velat ha (vi har haft Olles gamla avlagda tonårsbord de senaste tio åren...), så slog vi till på ett sånt också. Ägnade nog en timme åt att sätta ihop det och sen kom Vickan med familj och hjälpte till att vända det på rätt köl. OCH upptäcker att det är en skada på ena kortsidan... men vad tusan?! Det är så pass att jag känner att jag vill lämna tillbaka det... sååååå trist. Jag trodde att vi skulle kunna byta, men Sture säger att det var det sista på lagret, så vi får väl höra imorgon. Hoppas att han har fel.

Bakade lite bröd, så vi hade något att bjuda på när vi fick trevligt kvällsbesök. Spelade tärning med grabbarna medan Vickan klippte håret på pappa sin. Men tog jag fram kameran? Icke. Så det får ni bara tänka er, hur det såg ut *S*




Kommentarer

  1. Ser ut att ha varit en fin premiärtur trots Alfreds inledande misstänksamsamhet!
    Var det tungt med vagnen?
    Uppstickande fjädrar låter ju lagom skönt, fint med nya bottnar då! Och bordet, så synd, hoppas att det ordnar sig på det ena eller andra sättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, uppstickande fjädrar är inget vidare alls. Om inte annat så nöter de sönder bäddmadrasser på ett väldigt effektivt sätt.

      Det kändes i uppförsbackarna, att jag hade något på släp, men annars rullade den på så fint, den där kärran.

      Radera

Skicka en kommentar