Torsdag

Efter flera turer fram och tillbaka och hit och dit kring jobbet slutade det med att jag ändå inte skulle jobba dygnspass, varken idag på min lediga dag eller imorgon istället för ett kvällspass. Nähäpp. Då tog jag istället fram min sprillans nyinköpta kruskavel och gav mej på att baka knäckebröd för första gången i mitt liv.

Jag trodde att det skulle vara svårt att kavla tunt och att det skulle vara svårt att få över de tunna degbitarna till plåten, men jag hade helt fel. Degen var så samarbetsvillig och det var inga som helst problem alls. Du hittar receptet HÄR, om du vill prova själv.

Gräddas 4-5 minuter stod det i receptet, jag lät mina brödkakor vara inne i fem minuter och då blev de så här. Dock blev konsistensen inte riktigt "knäckig", utan lite mer "mjukhård" eller vad jag ska kalla det. Smaken blev dock alldeles utmärkt och Sture mäkta nöjd (och jodå, jag också... för all del).

Här är den enda bilden jag hade tänkt blogga igår, när inget ville fungera. Mobilbild i Klampenmörker... som jag skrev då, inte nåt speciellt att visa. Alla båtar är upptagna inför vintern och på mittenbryggan fattas mittenbiten(!). Väldigt intressant... eller inte, nej.

Även idag blev det en mörkerpromenad. Knäcket tog lite längre tid att grädda än jag hade tänkt mej, så det bleka dagsljuset tog helt enkelt slut. Det snöade lite av och till under hela dagen, så detta är vad mobilen klarade av att återge idag.

Efter prommisen lagade jag denna utsökta soppa. Jag gillar tomatsoppa och jag gillar tillagad paprika... och i denna soppa får man både och. Supergod! Soppa är verkligen mums (och lättlagat), gärna nu på hösten då det är mörkt och lite ruggigt ute.

Tja.. detta och lite papperspyssel var väl vad dagen idag hade att bjuda på.

Kommentarer

  1. Mmmm, så gott det ser ut - båda recepten. Sparat dem! Jag har en kruskavel som jag tog med från hemmadärborta. Tror dock att den fortfarande ligger kvar i skrotcontainern (= Gullkian).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ligger den i säkert förvar, tills du bestämmer dej för att du behöver den!

      Radera
  2. Hej Cornelia!
    Så bra att din dator kan visa bilder igen:)) Mumsiga knäckebröd och soppa:) Ska kolla på receptet jag också.
    Det blev allt en liten "spöklig" kvällsbild;) Hoppas du kom hem ordentligt och inte drattade på rumpan;)
    Det gjorde jag nämligen i Måndags, halkade i trappan ute vid garaget:( Slog i armen och ryggen. Så det har gjort ont hela veckan, men är nu lite bättre:)

    Ha en fin helg
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halka är inget bra, du... hoppas du får ordning på kroppen igen!

      Radera

Skicka en kommentar