Prickig unge och cykeltur


Börjar min dag hos tandhygienisten. Märkligt, vad de gör "allting" nuförtiden. Vet inte när jag senast träffade en tandläkare?! Det var en ny tjej idag och det var väl inget fel på henne, utom att hon mekaniskt rabblade upp allt som de "ska" säga om eltandborstar, tandtråd och min visdomstand som det är ett hål i. Det har varit hål i den i minst 13 år(!). Inget har blivit värre och den gör aldrig någonsin ont, så jag tycker det känns som en helt onödig grej att betala en massa pengar för att ta bort den. Men varje gång jag är hos tandläk... förlåt, hygienisten(!) så tjatar de på mej att jag måste beställa en tid för att dra ut den. Jag känner mej inte så lockad.

Sen åker vi ut till sportaffären där jag köpt min cykel. Livstids service ingår i priset på den, så jag ville få någon som kikade lite på kedjan och växlarna, då jag tycker att det gnisslar en gnutta emellanåt.
- Hur långt har du cyklat med den här? undrade cykelkillen i verkstaden.
- Hur långt?! Jag såg nog ut som en fågelholk, ungefär.
- Ja, du har väl haft den här cykeln i två år nu (hur kunde han veta det???)... cyklar du mycket?

Jag vet ju inte vad han anser vara "mycket" men tja... jo... ganska mycket... kanske...? Hur som helst, så tyckte han verkligen att min cykel behövde en ny kedja à 120 kr, istället för att cykla vidare och riskera att behöva byta hela drevpaketet för växlarna, vilket skulle kosta kring en tusenlapp. Jag kunde bara hålla med! Snabbt och lätt byttes kedjan och jag rullade ut min cykel genom kassan, betalade och var nöjd och glad. De är inte bara snabba i den här butiken, de är så himla trevliga också!

"Bli-frisk-snart-present" samt en låda glass inhandlades och så blev det ett besök hos Prick-Alfred.

 Han var som vanligt, på gott humör.

Jag tyckte att jag ville prova min nyservade cykel, så jag bytte kläder och klev på stålhästen. Cyklade över den nya bron. Lite trix innan jag kom på den på rätt sätt, men sen var det bara att trampa på. Här är utsikten från "mitt på", ungefär.

 Den är ett par kilometer lång, den här bron.

Här har jag kommit till Svartvikskajen. De små röda stugorna därborta är småbåtshamnen på Klampen.

Jag har en bit kvar att cykla hem, närmare bestämt en halvmil ungefär. Ganska kallt väder, bara någon plusgrad. Men ingen snö, än så länge iallafall.

Kommentarer