Flistugg och annat

Tosca tog in en PP (Prima Pinne) igårkväll. Fast jag vet inte om kvaliteten var så prima, för idag flisade hon upp den rejält på bara en liten stund. Vad ska man med dyra och miljöovänliga tuggben till, när man kan använda helt vanliga pinnar? Jag bara undrar *S*

Sol idag och vattendropparna glittrar i granarna. Det har nämligen regnat ordentligt och nu är det blixthalka överallt. Vi försöker välja våra vägar med omsorg, men lyckas inte så bra idag. Det är isgata på själva skogsvägen...

... så när Tosca har inspekterat den här myrstacken klart...

... viker vi av in på en traktorväg där vi inte gått förut. Tänka sej, barmark den 20 december!! Härligt.

Tosca beundrar utsikten.

 Det är faktiskt havet man ser. Så fint.

Strax innan vi kommer tillbaka till bilen händer det sej att Tosca hittar ett större och "bättre" älgben än det lilla hon burit med sej under hela promenaden. Suck. Det hänger "goda" köttslamsor och slänger på sidan och jag inser att jag kommer att få lite problem att "fånga" hunden.

På cirka 8 meters håll (kommer jag närmare så sticker hon med benet i munnen, den rackar'n) provar jag det lilla käcka kommandot "Sitt!". Förhoppningarna att hon ska hörsamma uppmaningen är rätt små, men till min förvåning tittar hon en liten stund på mej, ser ut att fundera ordentligt och sätter sej sedan ner(!!!). Släpper dessutom benet och sitter snällt kvar tills jag klivit över stockar, stenar och ett rejält vindfälle för att komma fram till henne. Otroligt! Hon får lite gotter och en massa beröm. Jag kopplar henne och så ska vi gå därifrån. Då plockar hon givetvis upp benet, men jag petar lite nosen och säger vänligt att "det där får du lämna kvar".

Och DÅ! blir Tosca riktigt jä*la förbannad och morrar riktigt fult åt mej och slänger med tänderna, till och med! Har aldrig hänt förut och jag talar i väl valda ordalag om för henne vad jag tycker om såna tilltag.

Vad fasen??! När hon var så himla duktig?! *S* Jaja. Allt ska vi igenom.

 Köttbullarna inför julen är klara. Ska såklart frysas.

Och Emil... han förbereder också julen (och sin födelsedag två dagar före) på sitt håll. Här gör han praliner!!! Jag är så imponerade av den här grabben så det finns nästan inte ord för det.

Kommentarer

  1. Flismaskinen Tosca var ju otroligt duktig! "Sittet" har du visst lyckats att befästa riktigt stenhårt. Resten, tja... det var ju hennes fantastiska fynd men hon lär sig snart den delen också.
    Så fina köttbullar! Steker du färdigt dem i ugnen eller gör du allt i pannan?
    Emil häpnas man åt, jösses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köttbullarna gör jag i två stekpannor. Går rätt fort ändå, även om det var ganska många.

      Tosca är för tillfället billig, så passa på! Briard på REA! (Hon gick en helt egen promenad i mörkret och jag råkade bara få syn på hennes oranga ögon två gånger, sen var hon helt som bortblåst hela rundan *morr* Dock infann hon sej omedelbums när jag var framme vid bilen... *morr igen*). Jag inser att jag tydligen inte förtjänar hennes uppmärksamhet, men tusan! Jag gillar inte det där..!

      Radera
    2. Lugn och fin nu! Hon har kommit i en sån där åldersfas, bara. Bit ihop och se glad ut ändå!

      Radera
    3. Jadå. Ingen var ju där iallafall och behövde antastas av henne... det var kolsvarta skogen och själv gick jag därifrån med pannlampan på. Hon får väl liksom skylla sej själv om hon inte har koll. Det är ju bara det att hon struntar högaktningsfullt att hon tappar bort mej *S* Och jag skulle önska att hon ville vara med mej hela tiden, sådär..! Det vill hon inte.

      Radera
  2. Mmmm, disse kjøttbollene så gode ut.

    Det er helt sikkert bare noen tenårings nykker Cornelia, men akk ikke moro.
    Hun har vilje ihvertfall, det er jo bra på en måte. Mange faser vi hundeeieren skal innom, akkurat som når man har barn. Noen er helt herlige og fine, noen ikke fult så morsomme. Men heldigvis er det mest glede!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det nog och jag vet ju det. Men det vore mycket trevligare om hon höll sej åtminstone någorlunda nära mej! *S*

      Köttbullarna smakade riktigt gott, vi hade några med sås och potatis till middag idag. Resten spar vi till jul.

      Radera
  3. Just genom din starka pannlampa hade hon nog utmärkt koll, tror jag och kände sig trygg. Hon slöt ju upp direkt vid bilen, ju.
    Ankan har också orangea ögonreflexer, Embla gröna. Mycket praktiskt när vi vandrade i beckmörkret efter jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara jag som är trött och lite stressad över allt som jag vill hinna med, överreagerar lite kanske. Men det vore trevligt om hon kom när jag ropade, det vore det. Pannlampa eller ej, tryggare hund får man nog leta efter. Sej själv nog. Kan allt på egen tass.

      Det är väldigt praktiskt med olika färg på ögonen på olika hundar. Vet du varför det är så??

      Radera
    2. Nej, har försökt ta reda på det men inte hittat något svar. Hoppas illbattingen är bättre vg klådan!

      Radera
    3. Illbattingen kliar sej nästan inte alls längre. Börjar trappa ner på kortisonet idag, känns skönt. Är inte så jätteförtjust i att stoppa i henne sånt, men hjälper det så är det ju bra, såklart.

      Radera
  4. Oj... vad här händer saker medan jag vilar mig! Jag hoppas verkligen att kliandet upphör snarast! Det är inte roligt att se gullet plågas kan jag tro.
    Tosca börjar väl komma i "slyngelåldern" som en duktig tränare sa till oss om Märta i den åldern. Det går över men det gäller ju att ha tålamod och det har du ju!

    En God Jul och Ett Gott Nytt År önskar vi er alla!
    Kram och extra kli till Tosca

    SvaraRadera

Skicka en kommentar