Lysande lördag

Lördagar kan vara bra dagar. Man kan till exempel börja med att grädda frallorna som jäst i kylskåpet över natten. Mums! Både havregryn och linfrön inuti och sesam och vallmo utanpå, som synes.

Att Tosca var kissnödig kl 05:10... tja, det kan ju inte hon hjälpa! *S*

Sakletaren Tosca har inte börjat snusa, hon har bara nosat upp en tom dosa. Allt möjligt roligt finns det att hitta i skogarna, ju.

Fast sedan blir det en helt vanlig pinne.

 Sitter snällt och fint och väntar medan jag lägger ut en boll, som ska letas reda på.

Ut och leta!!

 Och hittar! Vilken lycka! Full speed tillbaka till matte.

Alfred går på hockeyskola på Löta, utomhusrinken i Nolby. Vi tar en tur dit och kollar in övningarna en stund.

 Lite isdans, kanske??

Nya julklappsskridskor på fötterna och lite stöd för händerna så går det som på... is. En och annan vurpa, såklart.

 Kämpar på lite utan stöd också, under överinseende av både mamma och pappa.

Efteråt måste jag följa med in i omklädningsrummet och se hur det ser ut där. Varmt och skönt är det också.

Vi behöver handla lite och har en liten kasse med prylar som hör hemma i Bosvedjan, så vi åker iväg till sta'n. Medan Sture handlar promenerar Tosca och jag från Skönsberg till Bydalen. En väldig massa intryck blir det; bussar, bilar, joggare, barnvagn, hundmöte, folk som promenerar... och en oändlig massa skräp som folk slängt och som matten inte tycker att Tosca ska äta upp... En fantastisk miljöträningspromenad för oss, som mest är i skogen annars.

Hundarna, Vida och Tosca, blir såååå glada att träffas sedan! Det är härligt att se dem.

Vida har lärt sej ett par nya trick och är så duktig. Roligt att se att träningen går så fint framåt. Hon fick hålla lite i sin nya apportbock också, inga problem alls. 

Emil har bakat hundkex på tre olika sorters glutenfritt mjöl samt smaksatta med barnmat(!). Snygga och uppskattade av både Vida och Tosca. Vi får med oss en fin burk hem också. Tusen tack!

Jag köpte ett rejält ben åt Tosca, men ångrade mej nästan genast. Hon gnager loss bitar, som krasar mellan tänderna när hon äter i sej dem. Jag är inte säker på om det är själva benet eller nåt annat (märg? torkat kött? andra "slamsor"?) som hon tuggar på och blir orolig att hon ska bli sjuk. Så det tar inte lång stund innan jag tar undan det igen. Hönsigt, kanske, men jag vill verkligen inte att hon ska bli dålig.

Kommentarer

  1. Tosca - snusmumriken!

    En sån där gåstol för skridskoträning har jag aldrig sett förr, så bra!

    Det var ett sånt ben Ankan fick, fast gris :( då. Emba fick en gång en jätteknota, runt 40 cm till sin födelsedag - häpnare min har jag aldrig sett. Den orsakade inga problem men var också för stor för att kunna knapras sönder. Det var nog bra att du tog bort benet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är inte gris, det kollade jag noga, men blev ändå nervös när hon knaprade i sej det sådär lätt som en plätt. Hon har rejäla käkar, den lilla damen.

      Skridskostödet är suveränt bra! Och Alfred kämpade på i över en timme på isen, det var inte illa tycker jag.

      Radera
  2. Fina hundkex, förresten och smart att använda glutenfritt mjöl - vanligt är ju inte optimalt för hunden, även om jag använder det och proppar i Ankan sista smörgåstuggan osv. Ska prova baka på glutenfritt jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bovete tror jag att det var, och så potatismjöl och rismjöl. Han är duktig, den där Emil!

      Radera
  3. Så flotte bilder av Tosca i skogen.
    Moro å finne ting og få oppgaver, det gjør turen ekstra stas.

    Så fin ALfred er, flink han er. Ikke lett å holde seg på bena på isen, tror jeg også hadde trengt støtt da. Fnis!

    Mmmm, de rundstykkene dine så herlig ut.
    Åh, så flotte kjekser Emil har baket. Så lurt å tilføye barnemat som smak.
    Er det slike middagsglass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon liten uppgift får hon varje gång vi är ute. Det behöver ju inte vara så märkvärdigt, men samarbete med mej ska vara skoj!

      Jag kan inte åka skridskor längre, tror jag. Har inte åkt på många, många år och har inte ens några skridskor... men ungarna kämpade på väl!

      Ja, det var barnmat med olika kött- och kyckling, tror jag. Låg salthalt och inga starka kryddor. Så ja, det var smart! Tror han hittat receptet på internet, nånstans.

      Radera
  4. Hej Cornelia!
    Mums! så smarriga bröd du bakat:) Härliga bilder på Tosca i skogen. Kul bild på henne med snus dosan:)Så duktigt av Tosca att hitta bollen:) Så duktig han är Alfred på skridskorna:)
    En sån där stöd anordning skulle jag behöva ha här i halkan;) Tur att det finns broddar:) De där hundbenen såg jätte fina och smarriga ut:) Emil är verkligen superduktig:)))Smart att smaksätta med barnmat:)

    Ha nu en fin dag
    Kramizar Marie



    SvaraRadera
    Svar
    1. Broddar är absolut en nödvändighet, om du frågar mej.

      Barnmat har ju låg salthalt och få tillsatser, så det känns bra även som hundmat! Han är superduktig, Emil!

      Radera

Skicka en kommentar