Kammat och lite mer

Jag hoppades att Tosca skulle fortsätta äta frukost med god aptit, så som hon gjort medan Vida varit här. Att det skulle gå av bara farten, liksom... men nix. När jag stod ute i köket och sa att "nu kan du komma och äta frukost" åt Tosca, som låg under matbordet i angränsande rum reste hon sej visserligen upp, men bara för att gå lite längre bort. Och lägga sej i sin soffa i vardagsrummet. 

Jag fick gå efter med matskålen. Bjuda henne att äta ur handen... några kulor i taget... och sen lämnade jag skålen där i soffan, så ställde hon sej upp och tuggade i sej resten själv. 

Och jadå. Hon är bortskämd. Ska hon vara, bästa Hjärtat. Men det vore ju bra om hon kunde äta själv, det vore det.


Ägnade sedan TRE timmar åt att kamma ur tovor och elände ur stackars Toscas ovårdade päls. Jag har inte kammat på 2 - 3 veckor och de senaste dagarna har ju Vida och Tosca tuggat ihärdigt på varandra. Alla kan ju föreställa sej hur hon såg ut... och kändes... som en ihoptovad filt. Usch. Jag borde skämmas och det gör jag. Men nu är hon finfin!

Sanden på golvet är förstås från Tosca, som står där borta och blänger lite bakom dammsugarslangen. Hussen är på väg att sanera lite efter oss.

Planen var att också hinna duscha, schamponera, föna och ansa tassarna lite, men så blev det inte.

Tosca hämnades pälsvården ganska omgående. Först grävde hon några hål i gräsmattan, så fötterna blev då där kolsvarta igen... och sen slaktade hon den här bollen, som hon fått låna av Vida... jojo. Hämnden är ljuv, heter det ju.

Tanken har funnits där länge, att Tosca skulle få Riktig Mat istället för torrfoder. Äntligen har jag kommit till skott och tagit hem lite, så hon ska få prova. Hon var mycket intresserad av doften iallafall och nu ligger det ett kilo på upptining till imorgon bitti... jag tror att hon blir nöjd! *S* Hoppas att hon ska både äta och må bra på det här fodret.

Och det syns ju på loggan att det här är mat för en Tosca, eller hur?!

 På väg hem med hundmaten stannade vi till i Långsjön för lite eftermiddagsrastning.

Men här hade man gödslat med svämgödsel... och det luktade, kan jag säga... så vi vände om och tog en annan väg.

Hittade ett bra ställe där Tosca kunde få springa lös en stund. I fickan hade jag en gammal arbetshandske, som hon fick lattja lite med. Hon tycker ju såååå mycket om såna!

Vi behövde handla lite och på CG (jag vet att Hillevi inte handlar där efter incidenten med den där personalen som snattade oliver ur burken och ställde tillbaka den på hyllan, men här i stan är det en helt ok affär) bjuder de på "pensionärsfika" på tisdagar. Eller... man får fika två för en om den ena är pensionär. Så fastän vi egentligen inte äter sånt här, så unnade vi oss precis detta. Kostade 10 kr för två bullar och en kaffe och en thé. Lagom pris.

Tisdag och träningskväll. Här ligger Tosca platsliggning med sej själv. Skott var det nämligen, och då ville jag inte lägga henne med andra hundar. Det gick dock väldigt bra. Lite förvånad blev hon på första skottet, men inte rädd och inte klev hon upp heller.

Sen körde vi moment ur ettan och rallylydnaden. Taggad och tokglad hund. Allt är inte perfekt enligt regelboken, men ooooh! Vad kul vi har! Hon är en helskön hund och jag tycker så mycket om henne!

Och det där med att duscha och schamponera, ja det sparar vi till imorgon. Det kändes viktigare att hämta maten och träna lite. Det gäller att prioritera rätt *S*

Kommentarer

  1. Jodå, lammlever och ungnötslever handlar jag där fortfarande, annars är det inte min affär, direkt! ;)
    Fick inte Ida den här maten också? Jag har inte plats nog i frysen, annars vore det ett bra alternativ här också.

    Jo, där har hon allt släpat in jord och sand, haha och det var en hel Tsca till som du kammade ur!!!

    Svämgödsel är en jäkla skit (ja, i dubbel bemärkelse), mycket lakas ut i grundvattnet direkt, eftersom jorden inte hinner med. Doften är ljuvlig.......

    Så bra att hon verkar skottsäker, din helsköna hund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Ida och alla andra hundar sedan 1992 har fått den här maten. Ätit som hästar, varit fina i päls och hull och i stort sett aldrig varit dåliga i magen (bara om de ätit något alldeles väldigt ruttet i skogen och det är ju inte matens fel).

      Tosca "skulle" äta torrfodret som uppfödaren rekommenderade tills hon blivit HD-röntgad, men nu är hon ju det och det finns inte längre någon som helst anledning att hon ska äta torrisar (utom att det möjligen är bekvämt om vi skulle resa bort nån annanstans än till Mellansjö... men när händer det??). Dessutom tycker jag att bajset är så kletigt med torrfoder, vilket det aldrig har varit med hundar som ätit frysmat. Jag hoppas på bättre konsistens, som inte fastnar bak i rumpan och i pälsen och förorsakar Tosca förnedrande stjärttvätt minst en gång i veckan + att det hänger klumpar där som hon blir såååå störd av att man måste hjälpa henne att försöka få bort dem. Så ska hon ju inte behöva ha det!

      Skottfast har hon ju varit hela tiden, men det är skönt att inget hänt som har ändrat på det!

      Radera
  2. Haha! Ligga på soffan och bli handmatad - det låter något det! Och sen hämnas mattes pälsvård...vilken hund! Många goda skratt bjuder ni oss!

    Skönt att hon är skottfast, din lilla kaka - livet blir så mycket lättare då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prinsessan af Tistelvägen har lite divalater för sej emellanåt... men vaddå? Hon är The One and Only i den här familjen och får ha sina egenheter. Hon är ju så otroligt himla härlig!!!

      Radera
  3. Svar
    1. Det går ju inte alldeles överstyr heller... ibland hör hon ju efter vad jag säger..! *S*

      Radera

Skicka en kommentar