Lördag med nosjobb

Sakletar-Tosca började denna dag med att hitta en lite trasig pappersmugg, som lade sej runt nosen som en munkorg, ungefär. 

Sen åkte vi till Matfors för att vara med som projektekipage på kursen för de blivande instruktörerna i specialsök.

Förmiddagens första övning, ett behållarsök bestående av vinlådor. Den som till äventyrs kom förbi här undrade nog vad det var för en kurs, egentligen???

Jag började med raden till vänster och Tosca sökte raskt över alla lådorna. Så fortsatte vi med högra raden och började då uppifrån, såklart. Jag var nääääästan säker på att hon hade doften där, men så släppte hon och fortsatte till nästa låda. Och nästa och nästa och nästa... och typ slaktade dem. Eller åtminstone sparkade dem hit och dit, hoppade lite på dem, slängde runt dem... Bara tok, alltså.

Och jodå, det var ju rätt låda, där jag trodde att hon hade den. Men när jag inte var snabb nog med belöningen, så blev det sådär knasigt. Dumt av mej. Duktig hund, ju.

Andra förmiddagssöket försiggick i lekparken här bakom och det glömde jag att fota ordentligt. Det var lite klurigt och jag fick en fin markering på sandlådan, men det trasslade ordentligt på den doft som var placerad på staketet.

Sen fanns det ytterligare en doft i en gungställning till vänster utanför bilden och där gick det riktigt bra.

Lunch signerad Thomas Svelander (kassör i Njurunda BHK). Fläskfilégryta med ris och sallad. Hur gott som helst!

Återigen... det är verkligen Lyx att få vara projektekipage på den här kursen. Man får inte bara en massa fina övningar serverade, utan likaså god mat! Fantastiskt!

Eftermiddagen började med ytterligare ett lådsök, denna gång med diverse små kartonger. Jag bad att få veta vilken det var som var "laddad" för att kunna vara lite snabbare med belöningen. Och då gick det ju superbra!

Ingen bild på lådorna, tyvärr. Jag var lite slarvig med fotandet idag.

Och här på bilden ser man eftermiddagens andra övning, ett inomhussök i en bod med spännande interiör.

Jag bad Tosca börja söka utanför, tänkte att trappsteget in kunde vara ett ställe där det fanns en doft. Det gjorde det inte, men hon gick igång med nosen direkt. Mycket duktig! Sen gick hon rakt in och tog doften i parasollfoten där. Fortsatte nosa runt och gick tillbaka mot ingången, där hon så småningom hittade doften som finns på nästa bild.

Sen blev det svårt. Hon var tillbaka till parasollfoten två gånger, fastän hon visat intresse för de där möblerna mitt i rummet. Till sist ställde jag mej "i vägen" så att hon styrdes lite mer mot det området och med lite hjälp från mej ("kliv här på stolen bakom") så klättrade hon upp och fixade den sista doften också.

Det här söket kändes riktigt bra och hon jobbade på som tusan. Jätteduktig!

 Här är den andra "plutten" som hon markerade så fint.

Dagens sista övning. Jag hade kameran i fickan.. och där låg den kvar när jag var klar. Dumma, dumma mej. På bilden är det alltså ett annat ekipage som jobbar.

Övningen gick ut på att låta hunden få upp luftvittring från en liten doft som var placerad på kabeltrumman där mitt på plan. Ekipaget skulle gå i "slalomsvängar" framför (enligt den mörkare linjen på bilden) och om/när hunden tog upp doften skulle den få gå dit den ville.

Inte helt lätt, men Tosca var helt suverän!! Hon tog upp doften direkt, men släppte den sen igen. Efter första svängen tillbaka "plockade" hon den igen, jag peppade lite försiktigt med rösten och så drog hon iväg till trumman där mitt på plan och hittade sin doft. Vilken tjej, va?!

Jag hörde ingenting av det som läraren sa, men Ann berättade sedan att han sagt nåt i stil med att "det här var ett skolexempel och föraren gjorde helt rätt".

Jag blev väldigt glad åt berömmet och är så glad och stolt över min lilla, superduktiga hund!
 Vi har massor kvar att lära, men vi tar små steg på rätt väg!
(Men oooh! Vad jag skulle vilja haft den här övningen på film!!! Jädrans kamera, som bara låg kvar i fickan... den kunde väl hoppat upp själv och bett någon ta hand om sej?!)

Kommentarer

  1. Vilken dag ni fick! Du har tur du, som får hänga på de där specialsöken - så lärorikt. För andra gången fick du veta att ni är ett duktigt ekipage - så roligt! Nog kan du vara stolt, alltid. Stort GRATTIS!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilka dagar vi får vara med om! Det är helt otroligt!

      Och tack, det var en fin avslutning på dagen, eftersom jag tyckte att jag strulade till det lite för Tosca där på förmiddagen.

      Radera

Skicka en kommentar