Om någon nu trodde...

Om någon nu trodde att rallylydnad var lätt... så kan ni ju ta en liten titt på den här bilden. Tosca och jag var förevisningsekipage på en nybörjarkurs i rally. Först gick vi och visade hur det skulle se ut (jo, det låter nåt det, va?? *fniss*) och sen skulle deltagarna göra likadant. Var det meningen. Fast lille mopsen Eddie, som min kompis Jonna har här i snöret, han hade nog inte titta på så väldigt noga *S*

Jag bara älskar den här bilden och lovar att jag kommer att lägga upp nya bilder när de har tränat litegrann, för jag är säker på att den här sporten passar både Jonna och Eddie!

Och när man har tränat och övat och filat lite på detaljerna, ja då kan man få sej en ny stilig titel införd i Hunddata-registret. RLD F har Tosca nu fått tillagt på sin rad.

På Klampen händer det ruskiga saker. Nyss var det ett blått monster i vattnet, idag var det en läskig väska i ett träd. Tosca kände sej nödd och tvungen att ge den en rejäl utskällning.

Men det blåa monstret kunde hon äntligen ge sej ut och lukta lite på. Jaha, så var det avklarat. Skönt.

Vädret har idag varit väldigt varierande. Sol och regn och blåst om vartannat. Äkta aprilväder, fast nu råkar det ju vara 1 juni och sommarmånad. Inte det minsta sommarlikt väder iallafall.

Men trots vädret vill Tosca ligga ute. Alltid. Man har bäst koll på omgivningarna då, tycker hon. Rätt som det är kanske man hör något som man måste skälla på. Eller så hör man inget som måste skällas på, men då måste man skälla ändå. Hon är en gaphals, jodå. Men här ligger hon likt Ferdinand under en korkek lönn.

Så blev det ett kraftigt väderomslag och till och med Tosca kom in alldeles självmant när hagelkornen började smattra ner i nacken på henne. Ruskigt. Jag skulle vilja ha lite varmare väder, jag.

Ikväll blir det äntligen rallykurs igen. Flera veckor sen sist. Bara två gånger kvar nu, så vi måste se till att lära oss allt på de gångerna. Snart har jag tänkt att vi ska debutera i avancerad klass. Huuu.

Jag hade faktiskt kameran med mej på kursen, men det går ju helt enkelt inte att fota sej själv när man tränar med hunden, så det här är det enda jag kan bjuda på. Tosca i bilen, sådär stod hon och åkte hur länge som helst och när vi kom fram stod hon bara kvar... så jag hann få fram mobilen iallafall.

Vi hade jättejättejätteroligt ikväll. Tosca är tillbaka i gammal god stil, galen och glad. Biter mej och hoppar och flamsar och har sej... precis som jag vill ha det. Instruktören var väl en gnutta bekymrad över hundens tilltag och hade väl också en del synpunkter på att jag "måste få bort" en del beteenden. Jag ler och håller med... och sen gör jag precis som jag vill med den saken (det var likadant när jag gick den där tävlingslydnadskursen, den första i Toscas "karriär". Den instruktören tyckte att jag hade väldigt dålig pli på vovven... men hur gick det med det där?! Hur bra som helst! *S*). Det viktigaste är som vanligt att Tosca (och för all del jag också) har kul. Så länge det är på det viset är jag helt och hållet nöjd. Precision och detaljer, det tar vi sedan. Även om vi nu tänker oss att tävla i juli, så ordnar det sej med det där.

Är SÅ nöjd med det vi har gjort idag! Lattjolajban i pannkakan, Kak-teamet är på G!

Kommentarer

  1. Vilken rolig bild på kompisen Jonna och mopsen Eddie! :D "Gör absolut inte som skylten säger men gärna tvärtom", haha. Fast jag tror också att de sätter det snart, de verkar trevliga och duktiga de där båda mopsarna, efter vad du visat på många bilder.

    Liksom Tosca förstås. Tycker att du gör helt rätt som låter henne "hålla på". Precis som Embla (vad jag tjatar om henne, då) visar hon sin glädje så och även frustation när hon ännu inte förstått - sedan sitter det desto bättre. Det är och ska vara en stimulerade aktivitet för hunden - annars kan du väl skutta runt själv och tävla.

    Blev så glad för några regndroppar men haglet kan du få behålla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haglet smälter och blir till vatten, det också.

      Eddie och Jonna blir ett fint team på banan, det är bara så väldigt mycket att hålla reda på från början!

      Såklart att Tosca får "hålla på". Något annat vore helt otänkbart. Vi måste ha roligt tillsammans, annars kan vi göra andra saker än just rallylydnad.

      Och jag blir glad när du nämner Embla. Hon är närvarande och det är bara fint.

      Radera
  2. Eddie kommer att bli en stjärna! :-D

    Klart att träning ska va' lek för hunden, kadaverdisciplin har vi väl lagt bakom oss - tycker jag iaf.

    Men hagel... hagel alltså...Huh!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag verkligen att han kommer att bli! Det är bara lite svårt i början, att hålla reda på alla pilar och grejor på skyltarna. Och koppel, och sina egna fötter, OCH en hund!
      Självklart ska det vara bara kul och på lek!

      Hagel är inget vidare, det tyckte inte ens Tosca.

      Radera

Skicka en kommentar