Utan jäst

När jag kom hem efter tävlingen igårkväll var jag lite "överskruvad" och det tog ett tag innan jag hade varvat ner och kunde gå och lägga mej. Det blev alltså sent. Av nån anledning sov jag sedan som en kratta och kl 05:15 imorse vaknade jag på riktigt och var Hungrig. Mycket hungrig. Fick nån idé om att jag skulle kliva upp och baka lite bröd och överraska med go-frukost så här en lördag.

Det hör till saken att jag "alltid" har 3-4 paket jäst i kylskåpet, för jag bakar ju ganska ofta. Så var dock icke fallet precis just denna morgon. Nähä, den enda jäst som fanns var ett halvt paket för söta degar, överblivet efter lussebullebaket i december. Det händer inte så sällan att jag bakar med jäst som blivit lite för gammal, men den här såg då rakt inte aptitlig ut. Så det blev inget bakat.

Nu var det naturligtvis inte så att jag var utan bröd, så jag fick frukost iallafall. Jag hade bara velat göra det lite godare än vanligt.

Förra veckan, eller när det nu var, gick jag här tillsammans med Vickan och Vida. Då var det kasst väder och jättemycket snö. Idag visade det sej att man hade plogat(!) vägen som jag kallar för Kroken. Märkligt. Men väldigt bekvämt att gå, såklart. Världen autostrada var det.

 Tosca var springnödig.


Rusade fram och gjorde av med lite energi. Bra där, Tosca!


Efter ett par kilometer visade det sej varför det var så välplogat för... det var ingen glad överraskning, direkt. Fasiken. Här som är så fint att gå. Nu tar man ner skogen här också. Sååå trist.

 Fast Tosca tyckte det var bra, för de hade lämnat såna fina Pinnar åt henne *ler*

Och här är dagens middag. Fläskytterfilé med kokosmjölk, broccoli, röd curry, salladslök och mango. Hur gott som helst!

Kommentarer

  1. Att se Toscas glädje tinar frusna hjärtan en stund - oj, så lyckligt hon skenar fram!
    Då kan man stå ut med jäst om ser ... lite märklig ut!
    Maten ser förstås läcker ut - spännande med mango och purjolök ihop. Det ska jag försöka att komma ihåg!

    SvaraRadera
  2. Väldigt synd på skogen, glömde jag skriva. Men för Tosca blev det visst högvinst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tosca är nöjd i alla lägen. Utom när jag plockar av henne äckliga, fyndade saker... då blir hon lite sur ibland.

      Radera

Skicka en kommentar